راهکارهای علمی برای غلبه بر ترس هنگام سخنرانی

راهکارهای علمی برای غلبه بر ترس هنگام سخنرانی

راهکارهای علمی برای غلبه بر ترس هنگام سخنرانی:

بسیاری از افراد موفق همواره تلاش کرده‌اند تا بر ترس خود هنگام سخنرانی در جمع غلبه کنند. موسس شرکت‌های ویرجین، ریچارد برانسون می‌گوید که از سخنرانی کردن در برابر جمعیت متنفر است؛ سرمایه‌گذار میلیاردر، وارن بافت اعتراف می‌کند که پیش از سخنرانی دچار حالت تهوع می‌شود.

خوشبختانه بافت و برانسون بر ترس خود غلبه کرده‌اند، پس شما هم می‌توانید بر آن غلبه کنید. محققان سال‌ها زمان صرف کرده‌اند تا تکنیک‌های مختلفی برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از سخنرانی در برابر جمع بیابند. در ادامه راهکارهایی علمی به شما ارائه می‌شود که کمک می‌کنند تا در سخنرانی‌هایتان، آسوده‌تر و با به نفس بیشتری ظاهر شوید.

1.از تلاش برای حفظ خونسردی خود دست بردارید:

اکثر مردم بر این باورند که تلاش برای حفظ خونسردی، بهترین راه برای از بین بردن اضطراب ناشی از سخنرانی است.

یکی از استادان دانشگاه هاروارد به تازگی تحقیقی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این تکنیک متاسفانه موثر نیست. راهکار بهتر این است که وحشت خود را به  هیجان تبدیل کنید. در این تحقیق افرادی که در هنگام سخنرانی، اعلام کردند که هیجان زده هستند، شایسته‌تر و مقتدرتر به نظر می‌رسیدند.

2.علت استرس و اضطراب خود را پیدا کنید:

خودتان را ارزیابی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که دلایل ترس خود از سخنرانی در برابر جمعیت را بهتر درک کنید.

  1. تسلط برموضوع ومحتوای سخنرانی :

در زمان سخنرانی هرچقدر به موضوع گفتگو و سخنرانیمان اشراف بیشتری داشته باشیم و افکارمان سازمان یافته تر باشد، در این صورت آرامش بیشتری خواهیم داشت و بهتر می توانیم روی مواردی که قرار است صحبت کنیم تمرکز کنیم.

به تناسب آن ترس مان هم از سخنرانی کمتر خواهد شد، درنمونه عینی فرض کنیم قراراست برای کارمندان یک سازمان در رابطه با افزایش فروش سخنرانی ارائه دهیم، در این صورت شناخت نیازهای مشتریان آن سازمان جزء الویت های مطالعه ما برای ارائه خواهد بود.

درمثالی ملموس ترفرض کنیم قرار است برای افزایش فروش در حوزه بیمه قرار است یک سخنرانی برای کارکنان آن سازمان ارائه دهیم در این صورت در اولین قدم به مطالعه تاریخچه سازمان می پردازیم، مطالعات خود را در رابطه با اهداف واولویت های سازمان ونیازهای مشتری گسترده می کنیم.

در این صورت هرچقدر قبل از سخنرانی با نیازمخاطب بیشترآ‌شناشویم و بر مطالبی که می خواهیم عنوان کنیم تسلط بیشتر داشته باشیم استرس سخنرانی ما کمتر خواهد شد.

 

  1. با خودتان حرف بزنید:

هنگامی که به خود می‌گویید “مایک، تو می‌توانی!” ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد که افرادی که خود را با اسم، مورد خطاب قرار می‌دهند در هنگام سخنرانی در حضور جمع بهتر از افرادی عمل می‌کنند که از ضمیر “من” استفاده می کنند.

ممکن است دلیلش این باشد که هنگامی که فردی خود را با اسم، مورد خطاب قرار می‌دهد مانند این است که در حال نصیحت کردن یک دوست است و اینکار بسیار راحت تر از آن است که تلاش کنید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

  1. صبح روز سخنرانی خود ورزش کنید:

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که ورزش کردن، از طریق تغییر واکنش سیستم عصبی به استرس، می‌تواند به کاهش آن کمک کند. مایکل هاوکینز در تحقیقات خود در آزمایشگاه عصب‌شناسی حافظه و یادگیری دارتموس، در زمینه تاثیر ورزش بر تفکر و احساسات بیان کرد: “تنش ناشی از ورزش می‌تواند سلول‌ها، ساختارها و کانال‌های مغز را آماده کند تا استرس را بهتر کنترل کنند.”

به عبارت دیگر، اگر اجرای یک سخنرانی شما را وحشت‌زده می‌کند خود را در اتاقتان حبس نکنید و روی این ترس تمرکز نکنید، به جای اینکار از محیط بسته خارج شده و بدوید یا پیاده‌روی کنید تا فشار این تجربه‌ی اضطراب‌آور را کاهش دهید.

  1. ژست یک آدم قدرتمند را به خود بگیرید:

اگر شما از سخنرانی کردن در جمع می‌ترسید، شاید فکر کنید که کز کردن و نشستن در گوشه‌ای تا فرا رسیدن زمان سخنرانی‌ می‌تواند به کاهش استرس کمک کند اما با این کار شما بیشتر اعتماد به نفستان را از بین می‌برید.

ایمی کادی روانشناس اجتماعی دانشگاه هاروارد در یکی از جلسات گفتگوی TED توضیح می‌دهد که چگونه زبان بدن، به احساسات شما شکل می‌دهد. بطور مثال سعی کنید تا خود را “بزرگ” نشان دهید: پاهایتان را کمی از هم باز کرده و دستان خود را روی پهلویتان قرار دهید، این کار اضطراب شما را کم می‌کند و به شما احساس مدیر بودن دست می‌دهد. برعکس، نشستن به صورت قوز کرده می‌تواند به شما حس ضعیف بودن را القا کند.

قبل از اینکه وارد صحنه‌ی سخنرانی و یا اتاق کنفرانس شوید، چند دقیقه‌ای ژست‌ افراد قدرتمند را با خود تمرین کنید.

  1. با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید:

یکی از عوامل استرس و اضطراب در زمان سخنرانی این است که احساس می کنیم ما در تقابل با دیگران قرار گرفته ایم. به جای آنکه مخاطب را به عنوان فردی غریبه یا حتی دشمن در نظر بگیرید، باید آنها را به عنوان دوست خود بپندارید.

در زمان سخنرانی با مخاطب تماس چشمی برقرار کنید. سر خود را به حالت توافق تکان دهید و لبخند بزنید. اگر شما رفتاری دوستانه و صادقانه از خود نشان دهید، مطمئن باشید که بازتاب خوبی خواهید گرفت.

  1. با تنفس، قدرت خود را افزایش دهید:

تمرینات تنفسی به شما می آموزد که چگونه از تنگی نفس و افزایش ضربان قلب خود جلوگیری کنید.

تمرینات تنش زدایی به شما می آموزد که چگونه ماهیچه های خود را شل کنید و در زمان سخنرانی بدن خود را سفت نگیرید.

بعضی از کارشناسان معتقدند که در حالت ایستاده، بهتر است که پاها و دست ها از بدن فاصله داشته باشند. این کار حس قدرت به انسان می دهد. بنابراین قبل از شروع سخنرانی خود، این کار را انجام دهید تا این حس قدرت در ذهن شما پدیدار شود.